SoMeandyoy.dk logo i sort

Sådan blev jeg skarpere på min målgruppe og sådan kan du finde din målgruppe

At forstå sin målgruppe er afgørende for enhver succesfuld markedsføringsstrategi, især når man arbejder med sociale medier. Derfor har jeg brugt tid og energi på at blive skarpere på min målgruppe, så når jeg planlægger og laver indhold, ved jeg, hvordan jeg kan skabe værdi for min målgruppe og inspirere dem.


Her kan du læse, hvad jeg har gjort mig af tanker – så du kan bruge dette som inspiration, når du selv skal i gang.


Læsetid 6 min

Hvem er min målgruppe?


Min målgruppe består af soloselvstændige, små og mellemstore virksomheder, der har en fælles udfordring: de mangler tid, kompetencer eller ressourcer til at drive deres egne sociale medier effektivt. Der er altid 1000 ting, der skal nås, og har man ikke både en strategisk og kreativ hjerne, kan det virke fuldstændig uoverskueligt at begynde at lave målrettet indhold, der giver en effekt.

 

Min målgruppe er alle køn i hele Danmark, og aldersmæssigt kan den være bred. Men da jeg selv er rundet 40 år, tror jeg også, at min målgruppe aldersmæssigt lander et sted, hvor de kan relatere til, at jeg er en moden kvinde. Jeg tænker derfor, at jeg har en målgruppe, der er mellem 30-60 år. De unge må hjertens gerne kigge med, men når jeg ser på mine følgere på Instagram, er det også primært kvinder mellem 25-55 år.


Så ved at analysere mine følgeres demografiske data på Instagram og spørge nye følgere, hvad de gerne vil have inspiration til, og hvad de synes er svært ved markedsføring, kommunikation og sociale medier, fandt jeg frem til deres udfordringer (se nedenfor).


Og da du læser dette - kan det også være at du kan relatere til nedenstående? 

Find din rette målgruppe og lav indhold, der engagere dine følgere
Find de udfordringer din målgruppe har og lav indhold til dine sociale medier som giver værdi og hjælper dem

Hvilke udfordringer har min målgruppe? 


Jeg har fundet ud af at, de primære udfordringer for min målgruppe inkluderer:


Manglende tid og ressourcer

Mange soloselvstændige og små virksomhedsejere har simpelthen ikke tid til at skabe og vedligeholde en stærk tilstedeværelse på sociale medier. Du synes, det er uoverskueligt at finde ud af, hvad der virker og ikke virker.

 

Manglende kompetencer

Ikke alle har den nødvendige viden eller færdigheder til at udnytte de forskellige sociale medieplatforme effektivt. Du får ikke lavet en strategi, et årshjul eller en plan for, hvad der skal produceres og hvordan det skal produceres.

 

Behov for sparring

I nogle virksomheder har man ansat en til at stå for SoMe kanaler, markedsføring og kommunikation. Men der er mange områder og opgaver, man skal holde sig opdateret på, og i nogle tilfælde er det en administrativ medarbejder, der hjælper med f.eks. sociale medier. Derfor har du brug for sparring, undervisning osv.



Hvordan kan jeg inspirere og løse dine udfordringer?


Med de ovenstående områder i baghovedet planlægger jeg indhold, så jeg taler ind i de forskellige udfordringer. Til at starte med har jeg min instagram profil, min Facebook profil, min LinkedIn profil og min hjemmeside.


På sigt kommer der nok et nyhedsbrev op og køre. 


Men lad os tage instagram som et eksempel:

Her laver jeg indhold med tips og tricks, der kan give dig viden om indholdsskabelse, algoritmer, teknisk hjælp til reels, opslag og stories. Dette hjælper dig med at blive mere selvsikker og effektiv i din indsats på dine sociale medier. 


Jeg kan også lave indhold som fortæller om, hvad jeg kan hjælpe med som din eksterne social medier manager, hvis du er i den kategori af min målgruppe som ikke selv har tid og kompetencer og faktisk ikke gider de sociale medier. For så er du helt sikkert ikke interesseret i selv at sidde og udvikle strategi og årshjul, så du kan eksekvere effektivt og målrettet for at være et skridt foran og har en klar plan at følge.


Jeg kan også lave indhold, der hjælper DIG til at komme i gang med at lave en general kommunikations- og SoMestrategi. F.eks. hvis du gerne vil selv, men mangler overblikket til netop at producere indhold, der virker og som taler til din målgruppe.


Som f.eks. det her indlæg som du sidder og læser nu.


Det er kun fantasien, der sætter grænser. Så når du har fået styr på din målgruppe, udfordringer og, hvordan du kan inspirere til løsninger eller dække et behov med dit produkt eller dine ydelser - så er det bare i gang med post-it blokke og brainstorming. 


Sådan laver du godt indhold til dine sociale medier
Få hjælp til at lave gode reels der fanger dine følgere

Hvad med dig?

Kan du genkende dig selv i manglende tid og ressourcer, manglende interesse for sociale medier, kompetencer eller er du måske ansat i en kombi-rolle?


Så håber jeg at du kan finde inspiration her hos her på siden eller på mine sociale medier.


Ellers skal du være velkommen til at række ud for mere hjælp og sparring så du kan få styr på dine sociale medier og skabe en stærkere online tilstedeværelse.

Er du vild med at blive inspireret til at tage dine egne sociale medier til nye højder?


Så skal du gå på opdagelse her i disse indlæg, som kan hjælpe dig med at blive bedre til dine egne soiale medier.

Gode stories til Instagram
Hvilke formater skal du bruge til at poste på Instagram når du laver reels, karruseller, opslag eller stories
Undgå at betale 30% i gebyr til Apple ved at booste opslag

D. 18. juli 2024

11 story-idéer, der ikke er afhængig af Instagram trends eller algoritmer

Synes du, det er svært at finde på stories, som du kan poste? Med disse 11 story-idéer løber du aldrig tør for inspiration, og det bedste er, at alle idéerne ikke er afhængige af Instagram-trends eller algoritmer.

D. 11. juli 2024

Få styr på Instagrams formater

Er du i tvivl om, hvilket indhold du skal poste i stories, reels, opslag eller karruseller? Og ved du ikke, hvilke Instagram formater du skal bruge?

D. 04. juli 2024

Sådan ungår du Apples gebyr på 30%

Fra den 8. juli 2024 tager Apple 30% af dit annoncebudget i gebyr, hvis du booster via din Instagram App. Det er en stor del af dit budget, som i stedet burde arbejde for at skaffe dig kunder, følgere, salg osv.

Line har fået hjælp til strategi og brugen af kommunikationsredskaber:

"Camilla har mine varmeste anbefalinger. SkoleRo har fået hjælp til at styrke sin SoMe strategi, så der er sammenspil mellem valgte medie, kundegruppe og brug af kommunikationsredskaber.


Efter mødet er det overskueligt at forbedre SkoleRos kommunikation på de forskellige platforme. Det var tydeligt at Camilla havde sat sig ind i SkoleRo, og hvilke virkemidler SkoleRo bør bruge for at optimere sin kommunikation på SoMe".


Line Lysdahlgaard

Skolero.dk

Line fra Skolero har fået hjælp af Camilla fra SoMeandYou til sine sociale medier

Få styr på din målgruppe og sociale medier