Instagram Stories er en funktion på Instagram, hvor du kan uploade billeder eller videoer, som forsvinder efter 24 timer. Siden lanceringen i 2016 er Instagram Stories blevet ekstremt populært.
Inden Instagram Reels virkelig tog fart, ændrede følgernes adfærd sig fra at scrolle i feedet til næsten udelukkende at se stories. Nu er Reels blevet det mest populære, og vi ser derfor, at dine følgere er begyndt at scrolle i feedet igen.
I stories kan du "gakke" lidt mere ud, da indholdet forsvinder efter 24 timer og derfor ikke gemmes i dit grid.
Når du uploader en ny story, vil der komme en pink/lilla ring rundt om dit profilbillede. Det fortæller dine følgere, at du netop har delt noget nyt i din story.
I stories har du mange muligheder for at engagere dine følgere ved at bruge klistermærker som meningsmålinger, spørgsmål, nedtælling, links og en af de nyere: afslør-klistermærket. Du kan også tilføje tekst, musik og omtale andre. Du har altså mange muligheder for at lave varierende stories og få engageret dine følgere.
Du skal ikke bruge hashtags i stories - de har ingen effekt.
Hvis du laver og redigerer dine Instagram Stories via en computer — eller hvis du uploader Instagram Stories til Facebook Ads Manager — skal du huske på følgende tekniske specifikationer:
Du skal dog være opmærksom på, at du ikke spammer dine følgere. Mange oplever, at visningstallene daler efter de første 1-2 stories. Du skal derfor tænke dig godt om ift. om det, du deler, skaber værdi, eller hvordan du får dine følgere til at blive hængende. Har du et vigtigt budskab, ville jeg vente til, at dine stories udløber, så du kan dele dit budskab som den første story og ikke i hælene på 3-4 andre stories, som måske omhandler noget andet.
God fornøjelse med dine stories.
Instagram Reels er en funktion på Instagram, hvor du kan uploade videoer, og det er i øjeblikket det format på Instagram, hvor du kan nå ud til flest ikke-følgere. Det er også det format, der fungerer bedst på Instagram. I skrivende stund når jeg ud til mellem 60-80% ikke-følgere med mine reels, mens det tal kun er omkring 40-50% for mine klassiske opslag med billeder.
Du kan med Instagram Reels selv lave dine reels i Instagram-appen. Du behøver ikke have de store redigeringsevner, og du behøver ikke først have klippet en fed video i f.eks. Canva, DaVinci eller CapCut.
Du kan enten selv sammensætte din video med dine klip, påsætte musik, tekst eller klistermærker, eller du kan bruge Instagram Reel-skabeloner og lave en reel på få sekunder.
Det har jeg f.eks. lavet en reel om her:
Lav en Instagram Reel på 5 sekunder
Vær opmærksom på, at du IKKE skal bruge interaktive klistermærker som meningsmålinger, spørgsmål og lignende, da dine følgere IKKE kan trykke på klistermærker påsat reels. Dem skal du KUN bruge i stories.
Reel formatet minder en del om stories, da det er samme størrelse og du skal også her tænke på at have fri plads i top og bund.
I maj-juni måned 2024 meldte Instagram ud, at deres algoritme nu tilgodeser reels og indhold, som dine følgere deler med venner. Det betyder, at når du producerer indhold til dine reels, skal du tænke over, hvordan du kan skabe indhold, som dine følgere rigtig gerne vil dele med deres omgangskreds.
Lav reels, der:
Du kan på din reel-side på din Instagram-profil fastgøre op til 3 reels. Fastgør reels, som fortæller noget om dig, eller som er relevante lige nu og her. Du kan altid skifte dine fastgjorte reels ud.
Du skal ikke bruge hashtags på din reel, men indsætte dem i den tekst du skriver, når du poster din reel.
Så er du klar til at gå reel-kreativ-amok.
Jeg hepper på dig!
Instagram opslag er det klassiske opslag med billede i 4:5 eller 1:1 format. Her har du dit billede med teksten nedenunder. Fra juli 2024 blev det muligt at skrive tekst direkte på billeder. En funktion som ellers kun var været mulig på dine reels og stories.
Når du uploader et eller flere billeder kan du som sagt påsætte tekst direkte på billedet. Hvis du uploader flere billeder vil dine følgere blive præsenteret for forskellige billeder fra gang til gang de ser dine opslag. Det er en god måde at skabe variation på. Dvs.: Første gang din følger der dit opslag vil følgeren se dit første billede, næste gang vil følgeren så starte med at se nummer 2 billede. Det er smart, da følgeren tror at opslaget ses for første gang.
Du kan uploade billeder i to forskellige formater: 1:1 som er kvadratisk eller 4:5 som er aflangt. Bruger du 4:5 vil dit billede fylde mere i dine følgers feed.
Klassiske opslag er gode til "tungere" information eller en præsentation, hvor du gerne vil skrive en lidt længere tekst.
Du kan derefter pinne op til 3 opslag på din profil. Dine opslag vises på forsiden af din profil blandet med dine reels. Det er kun Reels-funktionen, som har en side på din profil kun til reels.
Dine opslag kunne indeholde:
Er du hoppet på reel-bølgen og måske har glemt, at de klassiske opslag også kan noget? Så er det bare med at prøve det af. Men husk dog stadig, at det pt. er reels, som Instagram prioriterer.
Instagram Karruseller er et opslag med op til 10 billeder eller videoer. Det giver dig mulighed for at fortælle en mere dybdegående historie.
Du får altså mulighed for at dele indhold, som kræver mere end et enkelt billede. Derfor fastholder du også læseren i længere tid og skaber dermed større rækkevidde for dit opslag.
Du kan som sagt uploade op til 10 billeder og videoer. Ved at blande de to medier skaber du variation, der hjælper med at fastholde dine følgere.
Instagram karrusel-formater er de samme som med de klassiske opslag: Formatstørrelse 1:1 / 1080 x 1080 px eller 4:5 / 1080 x 1350 px.
Hvad har du som kan formidles via en karrusel?
Bare kom i gang. Jeg hepper på dig!
Der er mange ting at holde styr på, når man skal drive en inspirerende og sælgende Instagram-profil.
Men heldigvis kan man nå langt med rådgivning via 1:1 sparring.
Her kigger vi din Instagram igennem:
Så skal du gå på opdagelse her i disse indlæg, som kan hjælpe dig med at blive bedre til dine egne soiale medier.
D. 18. juli 2024
Synes du, det er svært at finde på stories, som du kan poste? Med disse 11 story-idéer løber du aldrig tør for inspiration, og det bedste er, at alle idéerne ikke er afhængige af Instagram-trends eller algoritmer.
D. 03. juni 2024
At forstå sin målgruppe er afgørende for enhver succesfuld markedsføringsstrategi, især når man arbejder med sociale medier.
Her kan du blive inspireret til at finde frem til din målgruppe.
Jeg giver dig nemlig min vej til, hvordan jeg er blevet skarpere på min målgruppe.
D. 04. juli 2024
Fra den 8. juli 2024 tager Apple 30% af dit annoncebudget i gebyr, hvis du booster via din Instagram App. Det er en stor del af dit budget, som i stedet burde arbejde for at skaffe dig kunder, følgere, salg osv.