SoMeandyoy.dk logo i sort

Instagram formater

Er du i tvivl om, hvilket indhold du skal poste i stories, reels, opslag eller karruseller? Og ved du ikke, hvilke Instagram formater du skal bruge?


Så kan du få hjælp og inspiration lige her i min Instagram format og indholdsguide 

Stories

Hvad er Instagram Stories?

Instagram Stories er en funktion på Instagram, hvor du kan uploade billeder eller videoer, som forsvinder efter 24 timer. Siden lanceringen i 2016 er Instagram Stories blevet ekstremt populært.


Inden Instagram Reels virkelig tog fart, ændrede følgernes adfærd sig fra at scrolle i feedet til næsten udelukkende at se stories. Nu er Reels blevet det mest populære, og vi ser derfor, at dine følgere er begyndt at scrolle i feedet igen.

I stories kan du "gakke" lidt mere ud, da indholdet forsvinder efter 24 timer og derfor ikke gemmes i dit grid.

Instagram story billede og video format

Sådan bruger du Instagram Stories

Når du uploader en ny story, vil der komme en pink/lilla ring rundt om dit profilbillede. Det fortæller dine følgere, at du netop har delt noget nyt i din story.


I stories har du mange muligheder for at engagere dine følgere ved at bruge klistermærker som meningsmålinger, spørgsmål, nedtælling, links og en af de nyere: afslør-klistermærket. Du kan også tilføje tekst, musik og omtale andre. Du har altså mange muligheder for at lave varierende stories og få engageret dine følgere. 


Du skal ikke bruge hashtags i stories - de har ingen effekt. 

Instagram story størrelsesformat

Hvis du laver og redigerer dine Instagram Stories via en computer — eller hvis du uploader Instagram Stories til Facebook Ads Manager — skal du huske på følgende tekniske specifikationer:


  • Format: 9:16 / 1080x1920 px
  • Maksimal filstørrelse: 30MB for billeder, 4GB for video
  • Maksimal videolængde: 15 sekunder (længere videoer deles over flere stories)
  • 14% tekstfrit område: Du anbefales at lade 14% af toppen og bunden være fri for tekst, logoer og lignende. Dermed undgår du, at elementerne overlapper appens funktionsknapper.

 

Hvilket indhold er godt at poste i en story?

  • Nu og her kommunikation.
  • Video eller billeder fra din dag, løbende gennem dagen.
  • Deling af opslag eller reels.
  • Når du deler opslag eller reels i din story, kan du tilføje en kommentar og derved bruge en følgers reaktion til at gøre dit indhold endnu mere relaterbart.
  • Indhold, som viser dig autentisk og personligt.


Du skal dog være opmærksom på, at du ikke spammer dine følgere. Mange oplever, at visningstallene daler efter de første 1-2 stories. Du skal derfor tænke dig godt om ift. om det, du deler, skaber værdi, eller hvordan du får dine følgere til at blive hængende. Har du et vigtigt budskab, ville jeg vente til, at dine stories udløber, så du kan dele dit budskab som den første story og ikke i hælene på 3-4 andre stories, som måske omhandler noget andet.


God fornøjelse med dine stories. 

Hvad er Instagram Reels

Reels

Instagram Reels er en funktion på Instagram, hvor du kan uploade videoer, og det er i øjeblikket det format på Instagram, hvor du kan nå ud til flest ikke-følgere. Det er også det format, der fungerer bedst på Instagram. I skrivende stund når jeg ud til mellem 60-80% ikke-følgere med mine reels, mens det tal kun er omkring 40-50% for mine klassiske opslag med billeder.


Instagram reel billede og video format

Sådan bruger du Instagram Reels

Du kan med Instagram Reels selv lave dine reels i Instagram-appen. Du behøver ikke have de store redigeringsevner, og du behøver ikke først have klippet en fed video i f.eks. Canva, DaVinci eller CapCut.


Du kan enten selv sammensætte din video med dine klip, påsætte musik, tekst eller klistermærker, eller du kan bruge Instagram Reel-skabeloner og lave en reel på få sekunder.


Det har jeg f.eks. lavet en reel om her: 

Lav en Instagram Reel på 5 sekunder


Vær opmærksom på, at du IKKE skal bruge interaktive klistermærker som meningsmålinger, spørgsmål og lignende, da dine følgere IKKE kan trykke på klistermærker påsat reels. Dem skal du KUN bruge i stories.


Instagram reel størrelsesformat

Reel formatet minder en del om stories, da det er samme størrelse og du skal også her tænke på at have fri plads i top og bund.


  • Format: 9:16 / 1080x1920 px
  • Videolængde: 15-30 sekunder gerne kortere.
  • 14% tekstfrit område: Du anbefales at lade 14% af toppen og bunden være fri for tekst, logoer og lignende. Dermed undgår du, at elementerne overlapper appens funktionsknapper.

 

Hvilket indhold er godt at poste i en reel?

I maj-juni måned 2024 meldte Instagram ud, at deres algoritme nu tilgodeser reels og indhold, som dine følgere deler med venner. Det betyder, at når du producerer indhold til dine reels, skal du tænke over, hvordan du kan skabe indhold, som dine følgere rigtig gerne vil dele med deres omgangskreds.


Lav reels, der:

  • Italesætter en udfordring, en løsning eller en situation, som dine følgere kan relatere til.
  • Er korte og fanger dine følgere med et hook og derefter uddybning i teksten. Dine reels skal være kortere, end du tror.
  • Fanger dine følgere ved at skabe bevægelse i det første sekund og løbende gennem reelen.
  • Fortæller noget om dig, dine produkter eller din forretning.
  • Måske viser fraklip og sjove situationer - klip, som ikke behøver at være så seriøse, men viser en anden side af dig og din forretning.
  • Har undertekster på, hvis du laver en reel, hvor du snakker. 85% af dem, som ser dine reels, ser dem uden lyd


Du kan på din reel-side på din Instagram-profil fastgøre op til 3 reels. Fastgør reels, som fortæller noget om dig, eller som er relevante lige nu og her. Du kan altid skifte dine fastgjorte reels ud.


Du skal ikke bruge hashtags på din reel, men indsætte dem i den tekst du skriver, når du poster din reel.


Så er du klar til at gå reel-kreativ-amok. 

Jeg hepper på dig!

Hvad er Instagram Opslag

Instagram opslag er det klassiske opslag med billede i 4:5 eller 1:1 format. Her har du dit billede med teksten nedenunder. Fra juli 2024 blev det muligt at skrive tekst direkte på billeder. En funktion som ellers kun var været mulig på dine reels og stories. 


 

Sådan bruger du Instagram opslag

Opslag

Når du uploader et eller flere billeder kan du som sagt påsætte tekst direkte på billedet. Hvis du uploader flere billeder vil dine følgere blive præsenteret for forskellige billeder fra gang til gang de ser dine opslag. Det er en god måde at skabe variation på. Dvs.: Første gang din følger der dit opslag vil følgeren se dit første billede, næste gang vil følgeren så starte med at se nummer 2 billede. Det er smart, da følgeren tror at opslaget ses for første gang. 

Instagram billedeformat for opslag 1 1
Instagram billedeformat for opslag 4 5

Instagram opslag størrelsesformat

Du kan uploade billeder i to forskellige formater: 1:1 som er kvadratisk eller 4:5 som er aflangt. Bruger du 4:5 vil dit billede fylde mere i dine følgers feed.


  • Format: 1:1 / 1080 x 1080 px eller 4:5 / 1080 x 1350 px

Hvilket indhold er godt at poste i et opslag?

Klassiske opslag er gode til "tungere" information eller en præsentation, hvor du gerne vil skrive en lidt længere tekst.

Du kan derefter pinne op til 3 opslag på din profil. Dine opslag vises på forsiden af din profil blandet med dine reels. Det er kun Reels-funktionen, som har en side på din profil kun til reels.


Dine opslag kunne indeholde:

  • En præsentation af dig eller din forretning.
  • Tungere information, som er vigtig omkring din forretning, eller som giver værdi for dine følgere.
  • Statiske billeder af dine produkter.
  • Informationer om f.eks. sommerferie, juleferie, lukkedage, ændringer osv.

Er du hoppet på reel-bølgen og måske har glemt, at de klassiske opslag også kan noget? Så er det bare med at prøve det af. Men husk dog stadig, at det pt. er reels, som Instagram prioriterer.


Hvad er Instagram Karusseller

Instagram Karruseller er et opslag med op til 10 billeder eller videoer. Det giver dig mulighed for at fortælle en mere dybdegående historie.


Du får altså mulighed for at dele indhold, som kræver mere end et enkelt billede. Derfor fastholder du også læseren i længere tid og skaber dermed større rækkevidde for dit opslag.


Du kan som sagt uploade op til 10 billeder og videoer. Ved at blande de to medier skaber du variation, der hjælper med at fastholde dine følgere.


Instagram karrusel-formater er de samme som med de klassiske opslag: Formatstørrelse 1:1 / 1080 x 1080 px eller 4:5 / 1080 x 1350 px.

Karusseller

Hvilken størrelse billede skal du bruge til Instagram karruseller
Instagram format for karrusel størrelse 4 5

Hvilket indhold er godt at poste i en karrussel?

  • Fortælling om en længere historie.
  • Trin-for-trin-processer.
  • Før og efter billeder.
  • Fakta leveret med f.eks. grafik (Som dette karrusel opslag: Vigtig information om Instagram )
  • Komplekse ting kan formidles visuelt og mere spiseligt.
  • Brug billeder og video fra forskellige vinkler for at skabe variation.
  • Vælg iøjnefaldende indhold til det første slide, så du fanger seerens opmærksomhed.
  • Slut gerne af med en tydelig CTA.


Hvad har du som kan formidles via en karrusel?

Bare kom i gang. Jeg hepper på dig!

Der er mange ting at holde styr på, når man skal drive en inspirerende og sælgende Instagram-profil.


Men heldigvis kan man nå langt med rådgivning via 1:1 sparring.


Her kigger vi din Instagram igennem:

  • Din biotekst
  • Din profil
  • Dit feed
  • Content-idéer og årshjul
  • Visuelt udtryk
Få hjælp til Instagram og og hvilke formater du skal bruge af af Camilla Hansen

Book 1:1 sparring og få endnu flere tips til din Instagram

Er du vild med at blive inspireret til at tage dine egne sociale medier til nye højder?


Så skal du gå på opdagelse her i disse indlæg, som kan hjælpe dig med at blive bedre til dine egne soiale medier.

Gode stories til Instagram
Hvordan bliver du skarp på din målgruppe på dine sociale medier med Camilla Hansen fra SoMeandyou
Undgå at betale 30% i gebyr til Apple ved at booste opslag

D. 18. juli 2024

11 story-idéer, der ikke er afhængig af Instagram trends eller algoritmer

Synes du, det er svært at finde på stories, som du kan poste? Med disse 11 story-idéer løber du aldrig tør for inspiration, og det bedste er, at alle idéerne ikke er afhængige af Instagram-trends eller algoritmer.

D. 03. juni 2024

Bliv skarpere på din målgruppe

At forstå sin målgruppe er afgørende for enhver succesfuld markedsføringsstrategi, især når man arbejder med sociale medier.

Her kan du blive inspireret til at finde frem til din målgruppe.

Jeg giver dig nemlig min vej til, hvordan jeg er blevet skarpere på min målgruppe.


D. 04. juli 2024

Sådan ungår du Apples gebyr på 30%

Fra den 8. juli 2024 tager Apple 30% af dit annoncebudget i gebyr, hvis du booster via din Instagram App. Det er en stor del af dit budget, som i stedet burde arbejde for at skaffe dig kunder, følgere, salg osv.