Instagram Stories er en funktion på Instagram, hvor du kan uploade billeder eller videoer, som forsvinder efter 24 timer.
Siden lanceringen i 2016 er Instagram Stories blevet ekstremt populært.
Inden Instagram Reels virkelig tog fart, ændrede følgernes adfærd sig fra at scrolle i feedet til næsten udelukkende at se stories. Nu er Reels blevet det mest populære, og vi ser derfor, at dine følgere er begyndt at scrolle i feedet igen.
I stories kan du "gakke" lidt mere ud, da indholdet forsvinder efter 24 timer og derfor ikke gemmes i dit grid.
Når du uploader en ny story, vil der komme en pink/lilla ring rundt om dit profilbillede. Det fortæller dine følgere, at du netop har delt noget nyt i din story.
I stories har du mange muligheder for at engagere dine følgere ved at bruge klistermærker som meningsmålinger, spørgsmål, nedtælling, links og en af de nyere: afslør-klistermærket. Du kan også tilføje tekst, musik og omtale andre. Du har altså mange muligheder for at lave varierende stories og få engageret dine følgere.
Du skal ikke bruge hashtags i stories - de har ingen effekt.
Hvis du laver og redigerer dine Instagram Stories via en computer — eller hvis du uploader Instagram Stories til Facebook Ads Manager — skal du huske på følgende tekniske specifikationer:
Du skal dog være opmærksom på, at du ikke spammer dine følgere. Mange oplever, at visningstallene daler efter de første 1-2 stories. Du skal derfor tænke dig godt om ift. om det, du deler, skaber værdi, eller hvordan du får dine følgere til at blive hængende. Har du et vigtigt budskab, ville jeg vente til, at dine stories udløber, så du kan dele dit budskab som den første story og ikke i hælene på 3-4 andre stories, som måske omhandler noget andet.
Vi gennemgår en god story-struktur i sidste punkt, som viser eksempler på hvordan du kan opbygge din story for at fastholde dine seere fra start til slut.
1. Fang opmærksomheden hurtigt
Start med en god, stærk story som den første, der får folk til at blive ved med at se videre. Hvis folk swiper væk, registrerer Instagram, at dine stories er "kedelige" og irrelevante - og der er derfor chance for at din story ryger "bag i køen" ved fremtidige opslag, som resulterer i at færre og færre ser dine stories.
Du kan med fordel lægge mærke til:
- Hvilke stories fanger dig?
- Hvilke stories får dig til at scrolle igennem, helt til sidste story?
Tag ved lære af dette, find inspiration hos andre og forsøg at implementer det hos dig selv.
2. Skab nysgerrighed
Du kan med fordel bruge
- en stor tydelig tekst
- en hook
- et spændende billede
- en "se på næste story"
eller
- stille et spændende spørgsmål
- præsentere en provokerende påstand
Disse punkter kan være med til, at skabe nysgerrighed som får folk til at se videre. Vær derudover obs på, at holde det kort og præcist, gå direkte til pointen (ingen unødvendige forklaringer), benyt dig af progression og flow i dine stories, og få hver story til at lokke til at se den næste.
3. Ikke vær kedelig - endnu!
Undgå at starte med alt det kedelige - gem det til sidst, når folk har set med i længst muligt tid! Instagram registrerer dine følgers aktivitet, og hvis de stopper ved story 4 fremfor ved den første, er det allerede kæmpe fremskridt.
Husk - en god story handler ikke kun om at informere, men om at fastholde og engagere dit publikum. Gør din story spændende ved at SIKRE at det du fortæller skaber værdi for dine følgere.
1. Brug fonte, farver og billeder der passer til din brandidentitet
Et genkendeligt look gør, at dine følgere hurtigt forbinder storien med dig. Derudover kan du med fordel anvende kontrasterende farver eller fonte, for at fremhæve vigtigt tekst. Sørg for at din tekst er nem at læse. Hold dig til max 2 fonte og 2 farver, for et ensartet udtryk.
Et billede / video i god kvalitet og med relevans for din post, er også at foretrække!
2. Hold det simpelt og letlæseligt
Folk har for det meste for travlt med doom-scrolling (scroller Instagram for tidsfordriv og hurtigt dopamin-kick), til at stoppe og læse en lang tekst. Derfor er det vigtigt, at du holder det simpelt og letlæseligt, for at de ikke springer videre. Teksttunge opslag kan du med fordel udarbejde i en karrussel-post istedet!
3. Få et profilbillede med POWER
Et farverigt profilbillede hjælper dig med at skille dig ud fra de andre, og blive opdaget i storyfeedet øverst på profilen. Hvis ikke stærke farver er din kop the, er et profilbillede med synlige øjne også et godt profilbillede.
Dette skaber øjeblikkelig forbindelse og blikfang, og skaber "trust".
1. Video skaber mere engagement
Videoer fanger opmærksomheden bedre end billeder, og gør dine stories mere dynamiske. Brug en video der har relevans for indholdet af din story. Du tilføjer video på samme måde, som med et billede.
Laver du en story, hvor du fortæller noget kan det være en fordel at tekste storien eller skrive lidt tekst som opsummering - for 85% af dine følgere bruger de sociale medier uden lyd.
2. GIF's tilføjer liv - men brug dem strategisk!
Brug GIF's til at gøre dine stories sjovere, og mere levende - men brug dem med måde!
For mange og for "mærkelige" GIFs kan hurtigt få dig til at fremstå uprofessionel. Brug derfor GIFs udelukkende når det giver mening, og brug dem der matcher din brandidentitet.
1. Giv folk en grund til at klikke
Når du deler din reel eller dit opslag i din story, er det meget vigtigt, at du ikke deler den uden noget grundlag som f.eks. at varme dine følgere op. Her kan du i storien inden tease for det som du har i den reel eller det opslag du vil dele - eller du tilføje en kort beskrivelse, eller en sticker, så det ikke bare bliver en direkte deling af din reel eller opslag i stories. En kontekst eller en teaser der får folk til at klikke ind på dit opslag, kan gøre en stor forskel, fordi du bygger en spænding op, danner et behov etc.
1. Skab sammenhæng
Tænk på dine stories som en historie du vil fortælle, der skal hænge sammen fra start til slut. Sørg for at implementere en rød tråd, så dine følgere får et naturlig flow og lyst til at fortsætte med at se. En sammenhængende oplevelse holder deres opmærksomhed og gør dine stories mere engagerende.
2. Undgå at spamme!
Hellere få, gode stories end 20 ligegyldige, som folk swiper væk fra. Hvis dine stories ikke er spændende, ryger du bagerst i feedet, og det er dårligt for algoritmen. Kvalitet er vigtigere end kvantitet! Hvis du har meget på hjerte, kan du med fordel lave en "tale story" hvor du forklarer, da både video og øjne fastholder interessen. Ved tale stories kan du implementere en kort tekst på hver story, med "den vigtigste" forklaring. (Eller tilføje undertekster)
Stickers er et fantastisk værktøj til at øge interaktionen og engagementet i dine stories.
Du kan bruge dem til at gøre dine stories mere interaktive og engagerende, og for at skabe en tættere forbindelse til dine følgere og booste dit indhold! Detaljeret gennemgang herunder!
Her er nogle gode grunde til, hvorfor stickers er så gode at bruge:
Du finder alle stickers ved at klikke på det lille firkantede smiley face, som forestiller et klistermærke. Du kommer derefter ind i en menu, hvor alle de forskellige stickers dukker op. Det kan måske virke overvældende, med alle de forskellige muligheder - og det er derfor vi gennemgår de 6 mest brugte her.
Starter samtaler og engagement. Brug den til Q&A, feedback eller sjove spørgsmål, og del svarene i nye stories.
Giver to eller flere valgmuligheder og er ideel til hurtige afstemninger eller beslutninger som "Hvilken farve skal jeg vælge?", "Hvad vil du se mere af xxx" etc.
Gør det nemt at vise følelser og reaktioner uden at skrive noget. En sjov måde at måle stemninger på. Du kan skifte den emoji, der er på slideren, så den passer til dit emne.
Lader dine følgere reagere hurtigt med en emoji. Perfekt til let engagement uden tekst. Du kan skifte emojien så den passer til din story.
Nedtællings-sticker skaber hype op til en lancering eller et event. Følgere kan trykke på den for at få en påmindelse.
Link-sticker gør det nemt at dele et link til din hjemmeside, blog eller et produkt. Tilføj en CTA som "Klik her!", "Haps din billet her", "få mere viden her", "Book før din nabo" etc. for at få flere klik.
Tænk gerne over en anderledes og sjov LINK tekst som indbyder til engagement.
Som nævnt flere gange tidligere, er det super vigtigt at kunne fastholde dit publikum gennem dine stories. Dette er potentielt nemmere sagt end gjort, og jeg vil derfor her til sidst fremvise et eksempel, så du kan få en fornemmelse af hvordan man udnytter teorierne i praksis.
Måske du kan genkende denne story? blink blink 😜😜
Story 1:
Stærk første slide! Jeg tilføjer et billede med blikfang, for at få folks opmærksomhed, og starter ud med en påstand der vækker nysgerrighed:
- "Jeg har lige fundet ud af dette!"
- "Måske du er ligeså overrasket som mig?"
Jeg slutter af med en CTA for at føre publikum videre til næste slide
- "Se hvad det er på næste story"
Story 2:
Jeg fortsætter fra slide 1 (skaber et flow og en rød tråd)
- "90% af dine seere swiper væk fra din story, inden de har set den færdig!"
Jeg tilføjer en meningsmåling - sticker, som engagerer med mit publikum.
- "Vidste du godt det?" (2 svarmuligheder, med emojis!)
Jeg slutter af med lidt spænding, for at føre publikum videre til næste slide
- "Don't you worry! Jeg har også en god nyhed!"
Story 3:
Jeg fortsætter fra slide 2 (skaber et flow og en rød tråd)
- "Du kan nemlig oppe dit story game på mange måder"
Jeg deler mit opslag
Jeg tilføjer en GIF med en finger der peger, og et lille udsagn der fortæller at de skal klikke, for at læse mere (opfordrer til handling)
Jeg sender dem videre til næste slide med et udsagn
- "Men du kan også"
Story 4:
Jeg fortsætter fra slide 3 (skaber et flow og en rød tråd)
- "Få fingrene i denne snack af en guide"
Jeg indsætter en lille "teaser" af guiden, og deler link til min hjemmeside
- "Blot ved at klikke her" (opfordrer til handling)
Story 5:
Jeg laver en afslutning på mit flow, så der er klar til at blive delt nye stories med ny kontekst
- "Nu er i klar til at få jeres stories til at skinne igennem!"
Jeg tilføjer en spørgsmål - sticker
- "Er der andre emner, som du ønsker en "ultimativ guide" til?"
Jeg slutter af med en lille hilsen, for at skabe en personlig connection
- "Jeg ønsker jer en dejlig dag, fyldt med solskin!
Du er nu opdateret på alt den vigtige story-viden og klar til at skabe og poste engagerende og spændende stories! Prøv at lav en story som du plejer, gå til indblik, og se hvor mange der afslutter, swiper videre, går til næste story eller klikker videre.
Prøv derefter at bruge tips fra denne guide, og gå til dine indblik igen.
Kan du se en forbedring?
Der findes mange spændende emner man kan dykke ned i for at blive bedre til Instagram - scroll videre ned og hop ombord flere tips-lækkerier.
Så skal du gå på opdagelse her i disse indlæg, som kan hjælpe dig med at blive bedre til dine egne soiale medier.
Synes du, det er svært at finde på stories, som du kan poste? Med disse 11 story-idéer løber du aldrig tør for inspiration, og det bedste er, at alle idéerne ikke er afhængige af Instagram-trends eller algoritmer.
At forstå sin målgruppe er afgørende for enhver succesfuld markedsføringsstrategi, især når man arbejder med sociale medier.
Her kan du blive inspireret til at finde frem til din målgruppe.
Jeg giver dig nemlig min vej til, hvordan jeg er blevet skarpere på min målgruppe.
Fra den 8. juli 2024 tager Apple 30% af dit annoncebudget i gebyr, hvis du booster via din Instagram App. Det er en stor del af dit budget, som i stedet burde arbejde for at skaffe dig kunder, følgere, salg osv.
Er du i tvivl om, hvilket indhold du skal poste i stories, reels, opslag eller karruseller? Og ved du ikke, hvilke Instagram formater du skal bruge?
Undgå at gå i stå, når du skal finde på en fængende HOOK.
Her har du 62 forskellige hooks, som du kan bruge eller finde inspiration i til dine tekster til opslag eller reels.
Der er mange ting at holde styr på, når man skal drive en inspirerende og sælgende Instagram-profil.
Men heldigvis kan man nå langt med rådgivning via 1:1 sparring.
Her kigger vi din Instagram igennem: